Tek ste saznali za SEO i šta je to SEO optimizacija sajta?
Ili želite da proširite svoje znanje?
Detaljno uputstvo šta je SEO Optimizacija Sajta i kako se koristi, sadrži sve relevantne informacije koje su Vam potrebne da uplovite u vode kvalitetne profesionalne optimizacije sajta za pretraživače – SEO.
Napomena: U ovm uputstvu pokrivamo 7 tema, a ukoliko želite, klikom na naziv teme se možete prebaciti direktno na temu koja Vas najviše zanima.
Ipak, naš savet je:
Sedite, opustite se i detaljno pročitajte kompletno uputstvo.
Samo tako ćete biti u mogućnosti da na najbolji način shvatite šta su pretraživači, kako funkcionišu i kako da samostalno radite optimizaciju sajta za Google, zašto da ne. Ili u krajnjem slučaju, sledeći put kada budete tražili nekoga da vam radi optimizaciju ili promociju sajta, da budete u potpunosti u materiji i da Vam ne „prodaju maglu“ i pričaju razne priče o tome šta je optimizacija sajta i šta oni to rade za Vaš novac.
Kao što već znate SEO optimizacija sajta se stalno menja i prilagođava novim trendovima. Ukoliko ne pratite te trendove, biće Vam jako teško da ispratite konkurenciju i ostanete u trci sa njima. Alati koji pomažu pri SEO optimizaciji sajta se stalno menjaju i nadograđuju.
Danas je veoma važno da pratite konkurenciju koja se već nalazi na nekoliko prvih mesta Google pretrage. Pošto su već tako visoko pozicionirani, za to postoji razlog, a Vi sada možete sve to i da saznate. Ili da saznate koje su ti njihove najposećenije stranice, koje ključne reči su im najefikasnije i donose im najviše poseta.
SEO (engl. Search engine optimization) odnosno optimizacija sajta za pretraživače je deo internet marketing strategije i može se definisati kao skup radnji koje se kontinuirano vrše, kako bi se obezbedila što bolja vidljivost i pozicija sajta na pretraživačima.
SEO podrazumeva i tehničke i dizajnerske elemente koji su neophodni kako bi se poboljšala pozicija sajta, povećala posećenost i generalno vidljivost na pretraživačima. Postoji mnogo stvari koji utiču na SEO, počevši od broja reči na stranici do broja linkova koji upućuju na Vaš sajt. Ponekad SEO znači i da se samo obezbedi da struktura Vašeg sajta zadovolji tehničke zahteve i standarde pretraživača.
U principu SEO optimizacija sajta se deli na On-Page Seo, odnosno sve ono što se radi na samom sajtu i Off-Page Seo koji podrazumeva sve aktivnosti koje se rade van sajta. Tu se pre sveka misli na link building, odnosno izgradnju linkova o kojoj detaljnije možete pročitati u poslednjoj temi ovog uputstva.
SEO nije samo izrada sajta koji će biti prilagođen pretraživačima. To je svakako i pravljenje sajta koji je prilagođen ljudima – pravim posetiocima. Verujemo da ta dva ne mogu jedno bez drugog.
Ovo uputstvo je napravljeno kako bi razjasnilo sve aspekte SEO Optimizacije sajta – od pronalaska ključnih reči preko kojih posetioci dolaze na vaš sajt do pravljenja sajta koji je prilagođen za pretraživače i pravljenja linkova i povećanja „vrednosti“ vašeg sajta.
Ukoliko ste zbunjeni, odmah na početku:
Ništa ne brinite, niste usamljeni, i zato smo tu da vam pomognemo.
Najveći deo posetilaca na vaš sajt dolazi preko pretraživača kao što su Google, Bing i Yahoo! Takođe, društvene mreže i drugi sajtovi mogu biti izvori preko kojih ljudi dolaze na sajt, ali pretraživači su ubedljivo najdominatniji izvor poseta za vas. Ovde prvenstveno mislimo na Google jer je činjenca da je to ubedljivo najdominantniji pretraživač danas, naročito kod nas u Srbiji.
Pretraživači su jedinstveni po tome što vam na sajt dovode najrelevantnije posete – ljude koji traže nešto što vi nudite. Ukoliko pretraživači ne pronađu vaš sajt ili ne mogu da skeniraju njegov sadržaj i ubace u svoju bazu, propuštate ogromnu priliku da privučete najrelevantjije posete.
Ključne reči – reči i fraze koje ljudi kucaju na Google pretrazi kada ih nešto zanima, imaju jako veliku važnost za vas. One mogu odredi da li će vaš sajt ili biznis biti uspešan ili ne. Relevantne posete sa Google pretrage će vam doneti popularnost, zaradu i dostupnost koju ne može da obezbedi nijedan drugi vid marketinga.
Ulaganje u SEO će Vam se višestruko isplatiti, to je definitivno.
Pretraživači su danas mnogo „pametniji“ nego ranije, ali i dalje im je neophodna pomoć. Oni konstantno rade na unapređenju tehnologije pomoću koje vrše pretragu svih sajtova na internetu kako bi svojim korisnicima ponudili najrelevantnije informacije. Dobra optimizacija će omogućiti da im pomognete i privučete hiljade potencijalnih kupaca, a loša će praktično skloniti vaš sajt ili će njegova vidljivost biti minimalna.
Pored toga što će vam pomoći da sajt bude pristupačniji pretraživačima, SEO će vam pomoći da budete bolje rangirani na Google pretrazi, odnosno da budete na mestu gde će vas potencijlni kupci mnogo lakše pronaći.
Google pretraga je svakim danom sve konkureentnija i svako ko bude radio optimizaciju sajta i ulagao u internet marketing uopšte, biće u velikoj prednosti u odnosu na konkurenciju.
SEO je zaista komplikovan proces, ali većina će moći da razume osnove i kako sve to funkcioniše. Ipak, i malo dodatnog znanja može naprviti veliku razliku. Učenje o SEO optimizaciji je dostupno svuda na internetu, uključujući i ovo detaljno uputstvo. Kombinujte stečeno znanje sa malo prakse, i bićete na dobrom putu da postanete pravi SEO profesionalac.
U zavisnosti od vaših prioriteta, vremena i želje za učenjem, kao i složenosti vašeg sajta, možete odlučiti da li da angažujete nekoga ili da možda probate i sami. Firmi i pojedinaca koji nude SEO usluge je zaista mnogo. Neki su vrlo dobri u svom poslu, ali ima i dosta njih koji rade veoma površno.
U svakom slučaju, najpre detaljno pročitajte ovo uputstvo, a onda – odluka je samo na Vama.
Ukoliko želite ozbiljno da popravite svoju poziciju na Google-u i ukoliko se do sada niste susretali sa optimizacijom sajta, predlog je da pročitate kompletno uputstvo – od početka – do kraja. Potrudili smo se da uputstvo bude maksimalno pojednostavljeno i lako za razumevanje.
Svaka tema ovog uputstva je veoma bitna i detaljno opisuje svaki segment SEO Optimizacije sajta.
Pretraživači imaju dve osnovne funkcije:
Zamislite internet kao mrežu stajališta u jednom velikom gradu.
Svaki dokument na internetu (obično web stranica, ali može biti i PDF, fotogrfija ili bilo koji drugi fajl) je zapravo jedno stajalište. Pretraživačima je neophodan „put“ kako bi prešli ceo grad i pronašli sva stajališta u gradu.
Za tu potrebu koriste najbolji mogući alat – linkove.
Struktura linkova na internetu omogućava povezanost svih stranica koje postoje na njemu.
Linkovi omogućavaju da automatski roboti pretraživača, zvani „botovi“ pronađu i sačuvaju milijarde stranica na internetu.
Kada jednom pronađu stranicu, oni analiziraju sadržaj stranice i čuvaju ih u ogromnim bazama, iz kojih se kasnije prikazuju kao rezultat pretrage kada je neophodno. Da bi obezbedili čuvanje milijardi stranica kojima se može pristupiti u sekundi, kompanije kao što je Google poseduju svoje servere po celom svetu.
Ove ogromne data centre čine hiljade servera koji obrađuju upite korisnika svakog dana.
Kada neko kuca određeni termin za pretragu, njihov jedini zadatak je da prikažu najrelevantnije rezultate u istoj sekundi.
Kada neko kuca određeni termin za pretragu, Google pregleda milione ranije snimljenih stranica (u prvom koraku) i radi dve stvari:
– prvo, prikazuje samo rezultate koji su relevantni za termin pretrage
– drugo, rangira te rezultate na osnovu popularnosti sajta koji pruža odgovore
I jedno i drugo, relevantnost i popularnost sajta određuju njegovu poziciju na Google pretrazi i oni su procesi na koje SEO utiče.
Za pretraživače, relevantnost znači mnogo više od pronalaženja stranica koje sadrže zadate ključne reči. Na početku, pretraživači nisu išli mnogo dalje od ovog prvog koraka i rezultati pretrage nisu imali zadovoljavajući kvalitet. Godinama, pretraživaći su pronalazili bolji način za prikaz najrelevantnijih rezultata za zadati termin pretrage. Danas, stotine faktora utiče na određivanje relevantnosti i pozicije jednog sajta i u ovom uputstvu ćemo diskutovati o najbitnijim.
Pretraživači polaze od predpostavke da što je popularniji sajt, on sigurno sadrži kvalitetne informacije koje može da pruži. Ovo se pokazalo kao ispravno, jer su korisnici sve zadovoljniji rezultatima pretrage na Google-u.
Popularnost i relevantnost sajta se računaju na osnovu složenih matematičkih operacija (algoritama) na osnovu kojih se prvo odrđuje relevantnost, a onda i vrši rangiranje sajtova na osnovu kvaliteta (popularnosti).
Neke osnovne informacije Google nudi javno preko webmaster tools alata (alata preko koga nadgledate svoj sajt i pratite tehničke aspekte i praktično „komunicirate“ sa Google-om). Preko njega će vam Google npr. saopštiti ukoliko je na vašem sajtu naišao na određeni problem. Sve te informacije su javno dostupne i dobro poznate, a navešćemo neke od njih još jednom.
Kako biste imali što bolju poziciju na pretraživaču, Google preporučuje sledeće:
Ipak, bez panike. Pratite SEO profesionalce i ovakva uputstva i neće biti problema.
Osim ovih besplatnih saveta koje Google nudi, SEO stručnjaci su pronašli način da dođu do informacija kako to pretraživači rangiraju sajtove. Oni koriste te informacije kako za svoje sajtove, tako i za sajtove svojih klijenata kako bi im pogli u što boljem pozicioniranju njihovog sajta.
Navešćemo jedan primer.
1. Registrujte domen sa potpuno nebitnim nazivom (mojtestdomen.com)
2. Kreirajte nekoliko stranica na sajtu koje ćete sve rangirati za istu nepostojeću ključnu reč (npr. auzdenitin). Pre nego što kreirate stranice, ipak otkucajte kljucnu reč na google pretrazi i uverite se da se ne prikazuje nijedan rezultat za tu ključnu reč.
3. Potrudite se da stranice izgledju identično, a onda izmenite pojedine segmente na stranici, eksperimentišite sa tekstom, formatiranjem teksta, korišćenjem ključnih reči, linkovanjem…
4. Postavite linkove na drugim već indeksiranim domenima ka tim stranicama.
5. Zapišite i sačuvajte pozicije stranica na google pretrazi.
6. Pravite izmene na stranicama i pratite pozicije na pretraživaču kako biste utvrdili šta od promena pozitivno, a šta negativno utiče na poziciju.
7. Sačuvajte i zapamtite izmene za koje ste utvrdili da daju rezultate. Isprobajte ih na drugim domenima ili u drugim uslovima. Ukoliko se rezultat ponovi, velika je verovatnoća da ste otkrili faktor koji koriste i pretraživači (google).
Ovaj test se zasnivao na verovanju da link koji je postavljen na vrhu stranice ima veću vrednost u odnosu na link koji se nalazi ispod njega ili u dnu stranice. Kreiranjem jednog domena sa naslovnom stranicom na kojoj su se nalazila 3 linka ka 3 stranice koje sadrže jednu ključnu reč i koje su identične po sadržaju, testiran je uticaj pozicije linka na stranicu koja se linkuje.
Nakon što su pretraživači posetili i snimili stranicu, utvrđeno je da je stranica na koju je linkovano sa prvog linka na domenu imala najbolju poziciju.
Ovo je svakako korisno saznanje, ali je samo jedno od mnogih koji pomažu SEO stručnjacima da budu uspešniji.
Jedna od najbitinijih stvari prilikom kreiranja internet marketing strategije koja se odnosi na SEO optimizaciju sajta su navike vaših potencijalnih kupaca. Kada uspete da shvatite šta su njihove potrebe i šta traže i očekuju, mnogo lakše ćete doći do njih, a onda ih i zadržati.
Postoji jedno jako bitno pravilo: „Sve što radite, radite za korisnike, ne za pretraživače.“
Postoje tri vrste pretraživanja koje ljudi uglavnom čine na Google pretrazi:
Kada posetioci upišu upit u to magično polje za pretragu i kada stignu na vaš sajt, da li će biti zadovoljni onim što tamo mogu da pronađu?
To je osnovno pitanje koje pretraživači pokušavaju da odgovore milijardama puta dnevno.
Osnovna uloga pretraživača je da pruži relevantne rezultate svojim korisnicima. Dakle, zapitajte se šta ciljni korisnici traže, i obezbedite da vaš sajt može to i da im ponudi.
Jer:
Sve počinje rečima upisanim u magično polje za pretragu.
Ukoliko se pitate da li je sve to vredno uloženog truda i vremena, kada sagledamo generalnu sliku kako pretraživači danas funkcionišu i koliko su dominantni (naročito Google) odgovor Vam je sigurno dobro pooznat. Postoje mnogobrojna dokazana i relevantna istraživanja o njihovoj dominaciji i internet marketingu uopšte, ali ćemo navesti samo nekoliko činjenica:
Sve ove, ali i mnoge druge činjenice mogu nas dovesti do mnogih zaključaka o internet marketingu i SEO Optimizaciji sajta. Ono što je sigurno:
Poznavanje SEO optimizacije je ključ za dostizanje svih ovih ciljeva.
Jedna od najvažnijih funkcija optimizacije sajta je da omogući i ljudima i pretraživačima da na najbolji način razumeju sadržaj Vašeg sajta. Iako su pretraživači vremenom postali sve pametniji, oni i dalje ne mogu da vide i razumeju web stranicu na isti način kao i ljudska bića. SEO pomaže pretraživačima da shvate o čemu se tačno radi na stranici i kako to ona može biti korisna za njihove korisnike.
Pretraživači uglavnom rade po istom principu, kao što je objašnjeno u Temi 1 ovog uputstva. Automatizovani pretraživači pretražuju internet, prate linkove i snimaju kompletan sadržaj u ogromnim bazama podataka. To postižu zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, ali ni ta savremena tehnologija pretrage nije tako svemoćna. Postoje brojna tehnička ograničenja koja uzrokuju značajne probleme u snimanju podataka i rangiranju samih sajtova. Navešćemo samo neke najčešće:
Online forme
Pretraživači su nemoćni prilikom popunjavanja onlajn formi (ukoliko je potrebno popuniti nešto kako bi se prikazao sadržaj), sve što se nalazi iza forme, ostaje sakriveno za pretraživače, i oni tom sadržaju ne mogu pristupiti.
Duplirani sadržaj
Sajtovi koji koriste CMS (Content Management Sistem) ukoliko nisu pravilno konfigurisani, često stvaraju duplirane verzije jedne iste stranice; ovo je ogroman problem za pretraživače (a još veći za Vas) jer ono što pretraživači cene – to je originalan i jedinstven sadržaj.
Blokirano u kodu
Greške u direktivama za snimanje sajta (robots.txt) mogu dovesti do potpunog blokiranja pristupa pretraživačima.
Loša struktura linkova
Ako struktura linkova web stranice nije razumljiva za pretraživače, oni neće doći do kompletnog sadržaja web stranice.
Sadržaj koji nije tekstualni
Iako pretraživači postaju sve efikasniji u očitavanju ne-HTML teksta, sadržaji u nekoj medijskoj formi im i dalje prave veliki problem. Ovde spadaju sve Flash animacije, fotografije, video i audio zapisi…
Postavljanje tehnički isparvnog sajta koji je u skladu sa zahtevima pretraživača jeste važno, ali kada završite ovaj osnovni posao, morate obezbediti da sadržaj vašeg sajta bude viđen i prikazan korisnicima. Sami pretraživači nemaju tu moć da ocene kvalitet sadržaja u potpunosti. Umesto toga, ocene se zasnivaju na relevantnosti i važnosti, a oni to mere praćenjem onoga što ljudi rade: šta pretražuju, na šta reaguju, šta komentarišu i šta linkuju i dele.
Znači:
Ne možete samo napraviti savršenu web stranicu i napisati odličan sadržaj; morate omogućiti da taj sadržaj bude deljen i komentarisan.
Na stranici sa rezultatima pretrage u proseku ima deset pozicija. Stranice koje popunjavaju te pozicije su sortirane po njihovom rejtingu. Što je vaša stranica na boljem mestu, veća je verovatnoća da će neko kliknuti baš na vaš sajt. Prirodno, sajtovi na pozicijama 1, 2 i 3 dobijaju mnogo veći broj poseta od sajtova pri dnu stranice, a opet i oni dobijaju mnogo više od onih na drugoj strani pretrage.
Činjenica da veliki broj pretraga treba da zadovolji uglavnom prva tri rezultata je dovoljan dokaz da će SEO optimizacija sajta biti uvek isplativa. Bez obzira na to koliko će se način pretrage i sam rad pretraživača menjati, web stranice i kompanije će se uvek takmičiti između sebe kako bi privukli pažnju svojih korisnika.
Kada se sa internet marketingom i SEO optimizacijom počelo sredinom devedesetih, ručno ubacivanje u direktorijume, meta tagovi (ključne reči, H1, H2…) i jednostavno ubacivanje ključnih reči u sadržaj stranice su bili osnovna taktika (iskreno, i sasvim dovoljna) za dobro rangiranje.
2004-te godine bombardovanje linkovima i linkovanje sa međusobno povezanih sajtova i farmi linkova je bilo nešto što „završava posao“. U 2011. godini, popularnost društvenih mreža je bilo glavno oružje i metoda za obavljanje optimizacije pretraživača.
Pretraživači se međutim konstantno menjaju i unapređuju svoje algoritme, tako da:
Mnoge taktike koje su radile 2004. godine, danas uglavnom mogu da vam nanesu mnogo više štete nego koristi !!!
Budućnost možda jeste neizvesna, ali kada je reč o pretraživačima, promene su zagarantovane. Zbog toga će optimizacija sajtova biti prioritet za one koji žele da ostanu konkurentni na internetu. Jer, logika je vrlo jednostavna:
Sajtovi će se uvek takmičiti za pažnju i dobre pozicije na pretraživačima, a samo oni sa znanjem i iskustvom u poboljšanju pozicija svog sajta će imati koristi u vidu većeg broja poseta, i naravno, prodaje svojih proizvoda i usluga.
Pretraživači su ograničeni u načinu na koji pretražuju web i prikupljaju njegov sadržaj. Jedna web stranica ne izgleda uvek isto nama kao ljudskim bićima, i automatskim pretraživačima koji analiziraju i snimaju njihov sadržaj. U ovoj temi ćemo se fokusirati na specifične, tehničke aspekte izrade (ili izmene) web stranica, kako bi one izgledale identično i pretraživačima i realnim posetiocima.
Da biste imali što bolju poziciju na pretraživačima, vaš najvažniji sadržaj treba da bude u tekstualnom formatu. Slike, Flash animacije, Javascript i drugi ne-tekstualni sadržaji često su ignorisani ili imaju neznatan uticaj. Najlakši način da se obezbedi da reči i fraze koje prikazujete svojim posetiocima budu vidljive za pretraživače je da ih stavite u tekst na stranici.
Međutim, postoje i naprednije opcije kojima možete pomoći pretraživačima da razumeju i problematičan sadržaj vašeg sajta, a jedan od primera je:
Navedite alternativni tekst za fotografije
Fotografijama treba dodeliti „alt atribut“ ili alternativni tekst koji detaljnije opisuje pretraživačima šta se nalazi na fotografiji. Oni nemaju mogućnost da vide fotografiju, pa će im ovo biti od velike koristi.
Proverite kako pretraživači vide vaš sajt
Mnogi sajtovi imaju problem sa prikazom sadržaja pretraživačima, odnosno kako pretraživači vide njihov sajt. Zato bi bilo dobro da proverite kako vaš sajt izgleda „u očima“ pretraživača, odnosno kako ga to oni vide kada ga posete. Za potrebe ovog testa možete koristiti sajt kao što je http://www.seo-browser.com kako biste utvrdili da li postoje elementi vašeg sajta koje pretraživači ne vide.
Može se desiti da pretraživači vašu web stranicu vide kao potpuno praznu, belu stranicu, bez ikakvog sadržaja. Ovo je uglavnom slučaj ukoliko je vaša web stranica kompletno urađena u Flash-u.
Kao što pretraživači moraju da vide sadržaj kako bi snimili stranice u svojim bazama zasnovanim na ključnim rečima, oni takođe moraju da vide i linkove, kako bi uopšte došli do web stranice i pronašli sadržaj.
Dostupnost linkova – koja dozvoljava pretraživačima prelazak sa jedne na drugu stranicu – od vitalnog je značaja za pronalaženje svih stranica na sajtu. Stotine hiljada sajtova čine grešku u strukturiranju svoje navigacije na način na koji pretraživači ne mogu pristupiti svim stranicama sajta i nemaju mogućnost da snime možda najznačajnije stranice na sajtu.
Evo jednog primera koji pokazuje kako se to može desiti:
Online forme za popunjavanje
Ukoliko zahtevate da korisnik popuni određenu formu (npr. upiše lozinku) da bi video sadržaj stranice, ona će ostati nevidljiva za pretraživače. Automatski pretraživači nemaju mogućnost da pristupe tom sadržaju, jer se nalazi iza online forme koju oni ne mogu da popune.
Linkovi u JavaScript-u
Ukoliko za linkove koristite JavaScript, automatski pretraživači neće pratiti linkove u JavaScript kodu. Za linkove bi ovek trebalo da koristite HTML.
Linkovi ka stranicama koje su blokirane u Robot Meta tagovima ili robots.txt fajlu:
Robot Meta tagovi i robots.txt fajl omogućavaju valsniku web sajta da postavi uputstva i zabrani pristup automatskim pretraživačima sajta. To bi trebalo dobro da proverite.
Frejmovi (eng. frames i iframes)
Tehnički, linkovi u frejmovima su dostupni automatskim pretraživačima, ali im prave veliki problem prilikom organizacije i praćenja tih linkova. Zato bi trebalo da ih izbegavate.
Linkovi na stranicama sa velikim brojem linkova
Automatski pretraživači će na stranici pratiti samo određeni broj linkova. Ukoliko na stranici već postoje hiljade linkova, rizikujete da neki od njih budu ignorisani.
Dobro je poznato da se SEO Optimizacija Sajta može podeliti na dve podgrupe: On-Page Optimizaciju (koja podrazumeva sve radnje koje se obavljaju na samom sajtu) i Off-Page Optimizaciju (koja se obavlja van sammog sajta – npr. izgradnja linkova).
Pošto su ključne reči i dalje jedan od bitnih faktora za rangiranje sajtova, nakon mnogih istraživanja i testiranja preporuka je da ključne reči koristite:
Ključne reči su osnov postojanja pretraživača. Pošto svakog dana pronalaze milione i milone novih stranica, oni ih snimju u svoje baze podataka koje su zasnovane baš na ključnim rečima. Milioni manjih baza, od kojih je svaka vezana za određenu ključnu reč.
Ukoliko želite da budete dobro pozicionirani za određenu ključnu reč, neophodno je da se ta ključna reč nalazi u tekstualnom delu vaše stranice.
Pretraživači detaljno analiziraju kako je ključna reč korišćena na web stranici kako bi odredili koliko je ta stranica relevantna u odnosu na traženu ključnu reč.
Jedan od osnovnih načina da optimizujete stranicu za određenu ključnu reč je da se ta ključna reč koristi u naslovu stranice, tekstu, i meta podacima (metadata: opis, ključne reči…).
U principu, ukoliko izaberete više specifične ključne reči, veća je mogućnost da budete dobro pozicionirani nego za uopštene ključne reči:
„muške cipele“ ili „crne kožne muške cipele za zimu“.
Na samom početku, mnogi su se bavili radnjama koje nisu dozvoljene i koristili ključne reči na potpuno pogrešan način. Naravno, sve u nameri da prevare pretraživače i visoko rangiraju svoju stranicu. To je na samom početkku i davalo rezultate, jer su tada ključne reči i njihova upotreba bile osnovni signal za rangiranje sajtova.
Danas, ukoliko preterate sa upotrebom ključnih reči u tekstovima, naslovima, opisima, meta podacima…možete imati mnogo veću štetu nego korist. Jer, danas su pretraživači mnogo pametniji i ključne reči su samo jedan od signala za rangiranje sajtova.
U naslovu stranice (title tag)
Potrudite se da se ključna reč pojavi u naslovu stranice – ako je moguće na samom početku ili što bliže početku naslova. Detaljnije o ovom jako bitnom elementu možete pročitati u nastavku ovog uputstva.
U H1 tagu
Vaš H1 tag bi trebalo da sadrži ključnu reč ili njenu varijaciju
Na početku stranice
Uključite ključnu reč u prvom pasusu – na samom početku web stranice
Nekoliko puta na stranici
U samom tekstu stranice, ključna reč bi trebalo da se pojavi barem 2-3 puta. Ovo naravno zavisi od toga koliko se reči ukupno nalazi na stranici. Ovde nikako ne smete preterati sa korišćenjem ključnih reči. Uopšteno govoreći 1% – 2% je sasvim u redu, ali ni to nije nikakva potvrda, jer sve zavisi koliko još srodnih ključnih reči imate na stranici i kakva je njihova upotreba. Danas su ove srodne ključne reči jedan od bitnih faktora za rangiranje, a detaljnije o tome u nekom narednom uputstvu.
Alternativni zapis za fotografije
Upotrebite ključnu reč barem jednom u alternativnom zapisu za fotografije.
U meta description tag-u
Iako se ne koristi u rangiranju sajtova, meta description tag je od izuzetne važnosti jer se koristi kao kratak opis vaše stranice na Google pretrazi. Ukoliko opis sadrži ključnu reč, to će povećati vašu stopu učestalosti klikova (CTR – Click-through rate) a on JESTE važan signal u rangiranju sajtova.
Naslov web stranice treba da bude kratak, jasan i precizan opis vaše stranice. On je izuzetno važan kako u pogledu SEO Optimizacije Sajta, tako i sa aspekta korisničkog iskustva (eng. user experience). Pošto je izuzetno važan, evo nekoliko saveta kako da optimizujete Vaš naslov i kako da omogućite da bude koristan i za pretraživače i za prave posetioce:
Čitljivost i uticaj emocija
Naslov stranice mora da bude jasan i precizan. To je prvi kontakt sa novim posetiocem sajta i treba da ostavi maksimalno mogući pozitivan efekat. Takođe, dobro napisan naslov će privući pažnju potencijalnim korisnicima na Google pretrazi i tako povećati broj poseta vašem sajtu.
Kratak opis sadržaja vaše stranice. Google ne koristi ključne reči u opisu stranice kao signal za rangiranje sajtova, ali je izuzetno važno da se u njemu nalazi ključna reč. Ona će u tom slučaju biti istaknuta i podebljana na Google pretrazi, što svakako privlači pažnju korisnika i povećava mogućnost da klikne baš na vaš sajt.
Sve to dovodi do povećanja stope učestalosti klikova – CTR koji jeste pozitivan signal za rangiranje sajtova.
I ovde treba obratiti pažnju na dužinu, jer je broj karaktera ograničen na 160.
URL adresa je jedinstvena adresa web stranice na internetu. Izuzetno je važna kada je u pitanju optimizacija sajta za Google. Prikazuje se na Google pretrazi i Google tako pokazuje korisniku na koju web stranicu će otići kada klikne na taj rezultat.
Postavite se kao korisnik
Ukoliko na osnovu prvog čitanja URL adrese možete da predvidite šta bi moglo da se nalazi na web stranici, to je sasvim dovoljno za početak.
Što kraće – to bolje
Iako je važno da pomoću URL adrese praktično nagovestite sadržaj stranice, jako je važno da ona bude što kraća. Tako ćete olakšati posao pretraživačima, a i lakša će biti za kopiranje i deljenje na društvenim mrežama
Koristite ključnu reč
Potrudite se da vaša glavna ključna reč bude uključena u URL adresu stranice. Samo nemojte preterivati sa ponavljanjem, jer vaša stranica onda može biti označena kao spam.
Statična URL adresa
Najbolja URL adresa je ona koju i ljudi mogu da pročitaju i razumeju. Često ćete naići na web stranice sa dinamičkim adresama kao http://www.nazivdomena.com/blog?id=1248. Ovakva dresa nije razumljiva ni pretraživačima i treba je pretvoriti u statičnu adresu kao što je ranije navedeno.
Koristite (-) za razdvajanje reči
Ovo je problem sa CMS sistemima koji imaju predefinisanu strukturu URl adrese. Kada npr. unosite naziv stranice oni automatski prave URL adresu stranice. Ukoliko ovo ne podesite tako da reči budu odvojene srednjim crtama (-) možete imati problem sa pretraživačima.
Duplirani sadržaj je jedan od najvećih problema koji vam se može desiti ukoliko želite dobru poziciju svoje stranice.
Ovo se dešava kada na sajtu postoje dve ili više varijanti jedne web stranice na različitim URL adresama. Možda imate verziju stranice za štampanje, ili možda Vaš CMS sistem pravi više varijanti jedne stranice (sranica autora, sa kategorijom i bez, sa pretragom, nije podešena podrazumevana adresa domena…). Za pretraživače su ovo sve različite stranice sa identičnim sadržajem – VELIKI PROBLEM !!!
Kada naiđu na ovakav problem, pretraživači jednostavno ne mogu da odluče koju stranicu da prikažu u rezultatima pretrage i desiće se ono najgore:
Nijedna od stranica neće moći da postigne visoku poziciju i svim stranicama će biti umanjena vrednost.
Rešenje za ovaj problem je 301 redirekcija ili „canonical URL“
I jedna i druga opcija „sugerišu“ pretraživačima da je samo jedna URL adresa prava i da će se ona rangirati, a sve preostale služe samo za prikaz i da su njena kopija.
Kada je u pitanju SEO optimizacija sajta sve počinje rečima upisanim u polje za pretragu.
Istraživanje ključnih reči je jedna od najvažnijih aktivnosti kada je Optimizacija Sajta u pitanju, kao i internet marketing uopšte. Rangiranje za prave ključne reči može napraviti veoma bitnu razliku i odrediti da li postojite ili ne. Detaljnim istraživanjem nećete samo naučiti šta se i koliko traži, već ćete dosta naučiti i o navikama svojih potrošača.
Nije sve u privlačenju poseta na Vaš sajt, već u privlačenju onih najrelevantnijih.
Istraživanjem ključnih reči treba da se odlučite za one koje će najviše doprineti vašem poslovanju, a da odbacite one za koje biste samo gubili dragoceno vreme.
Koliko zapravo vredi određena ključna reč za vas? Ukoliko imate npr. web shop koji prodaje obuću. Da li je bolje da budete dobro rangirani za „braon cipele“ ili možda „crne čizme“?
Za neko osnovno shvatanje vrednosti će Vam biti dovoljan Google AdWords planer ključnih reči pomoću koga možete saznati broj pretraga na mesečnom nivou za određenu frazu, kao i slične ključne reči kojih se možda uopšte nebiste setili.
Ipak, za preciznije određivanje koliko određena ključna reč vredi uradite sledeće:
Zapitajte se
Da li je ta ključna reč relevantna u odnosu na sadržaj vaše stranice? Da li će korisnik pronaći ono što je tražio baš na vašem sajtu? Da li će biti zadovoljan informacijama koje je tamo pronašao? Ukoliko je odgovor na sva ova pitanja DA, onda je to ključna reč za vas.
Napravite i sami pretragu
Kada uradite pretragu, sami ćete zaključiti koliki je broj stranica koje se već bore za taj pojam i kolika je konkurencija. Da li postoje AdWords oglasi iznad rezultata pretrage? Ukoliko postoji dosta oglasa (tri i li četiri iznad rezultata pretrage), to je jasan signal da ta ključna reč ima vrednost, i da donosi profit.
Napravite mini AdWords kampanju
Ukoliko vaš sajt nije na prvoj strani Google pretrage, možete napraviti jednu AdWords kampanju pomoću koje ćete „zakupiti“ određeni broj klikova – poseta na stranicu. Tako ćete biti u mogućnosti da testirate i pratite prikaze i konverzije na osnovu koji možete tačno odrediti koliko ta ključna reč
Da se vratimo na vaš web shop sa cipelama. Šta mislite, da li bi vredelo raditi optimizaciju sajta za ključnu reč „cipele“ koja ima 12000 pretraga mesečno?
Na prvi pogled DA, ali u stvarnosti, situacija je malo drugačija. Popularne ključne reči čine 30% pretraga. Preostalih 70% čine takozvane dugačke fraze. One imaju mnogo manji obim pretraga, ali ih ima jako mnogo i ukoliko koristite više njih, imaćete veći broj pretraga od jedne popularne ključne reči.
Drugi razlog za izbor dugačkih fraza je što one dokazano, prave mnogo više konverzija (npr. konkretnih prodaja vašeg proizvoda).
Ako neko traži „cipele“ velika je verovatnoća da samo istražuje i da možda uopšte nije zainteresovan da kupi cipele – što vas u ovom slučaju zanima.
Ali, ako neko traži „najbolje elegantne muške cipele“ e to je već mnogo konkretnije.
I najbolje:
Ako neko traži „crne elegantne muške cipele cena“ – to je to – novčanik je već spreman !!!
Izbor ključnih reči je osnov uspeha SEO optimizacije, jer krajnji cilj nije broj poseta, nego ostvareni broj konverzija – prodaja vašeg proizvoda ili usluge.
Kako da znam kakve su mi šanse za uspeh?
Da biste odredili da li ćete za određenu ključnu reč raditi SEO Optimizaciju ili ne, nije dovoljno samo da odredite njenu vrednost. Neophodno je i da predvidite koliko će dodatnog rada biti potrebno da dostignete visoke pozicije na Google pretrazi.
Ukoliko se na prvoj strani već nalaze poznati sajtovi i postoji velika konkurencija, proces optimizacije može potrajati i godinama.
Zato je jako važno da izaberete prave ključne reči i da tu ne pogrešite.
Ako tu napravite grešku, i počnete da radite optimizaciju sajta za nešto što uopšte ne donosi dovoljno konverzija, moraćete sve ponovo a vaše vreme je uzalud potrošeno.
Zato počnite ODMAH, jer svakim danom sve više zaostajete za konkurencijom.
Pretraživači stalno pokušavaju da unaprede svoj proces rada kako bi svojim korisnicima obezbedili najbolje moguće rezultate. Iako je „najbolje“ subjektivan pojam, pretraživači imaju način da pronađu te stranice koje su najbolje i koje zadovoljavaju njihove korisnike. U principu sve te stranice imaju nešto zajedničko:
I pored tehnologije koja je izuzetno napredovala, automatski pretraživači i dalje ne mogu jasno da razumeju sadržaj stranice, da vide fotografije ili odgledaju video, kao što to može običan čovek.
Da bi rangirali sajtove, pretraživači se oslanjaju na informacije o tome kako ljudi reaguju kada posete određeni sajt.
Upotrebljivost i korisničko iskustvo su veoma bitni faktori kojima Google danas pridaje mnogo pažnje. Oni pružaju informacije o tome kako ljudi reaguju kada posete vaš sajt, a prertraživači to koriste kao referencu za ocenu kvaliteta vašeg sajta.
Svaki posetilac vašeg sajta bi trebalo da se na njemu oseća pozitivno, da se na njemu zadrži minimum 3-4 minuta, da poželi da ga sačuva, podeli sa prijateljima i napravi link ka njemu na nekoj drugoj web stranici – jer sve su to signali, da vam Google dodeli visoku poziciju na svojoj pretrazi.
Kada vas Google sa svoje pretrage odvede na određeni sajt, on meri i analizira svaki vaš korak na tom sajtu i kako vi to reagujete.
Ukoliko kliknete na prvi rezultat na pretrazi, i zatim se odmah brzo vratite nazad i kliknete na drugi rezultat, to znači da niste zadovoljni onim što ste pronašli na prvom sajtu. To definitivno nije dobar signal za taj sajt koji se trenutno nalazi na prvom mestu pretrage.
Google traži da se što duže zadržite na sajtu na koji vas je odveo i da se ne vratite odmah na pretragu. To je dokaz kvaliteta stranice i jasan signal za Google da taj sajt zaslužuje tu poziciju.
Kvalitetan sadržaj će imati neverovatan uticaj na poziciju vašeg sajta. Ljudi će poželeti da ga podele sa prijateljima, deliće ga na društvenim mrežama, linkovaće ka njemu…
Sve su to pozitivni signali za Google koji će vas, za uloženi trud u kreiranje kvalitetnog sadržaja, sigurno nagraditi.
Za automatske pretraživače koji pretražuju internet, linkovi su jedini put za prelazak sa jedne stranice na drugu. Zato linkovi imaju izuzetno važnu ulogu u rangiranju sajtova i pretraživači ih koriste da odrede relevantnost i povezanost određene stranice za neku ključnu reč.
Na samom početku, pretraživači su linkove tretirali kao glasove. Svaki link ka vašem sajtu – jedan glas za vas. Ovo je većina onih koji se bave optimizacijom sajta koristila kako bi veštački podigla rejting stranice na kojoj rade. Nije bio redak slučaj da stranica ima nekoliko stotina hiljada linkova i da na osnovu toga ima izuzetno visok rejting.
Danas se to malo (ili bolje rečeno malo više) promenilo, ali linkovi ka vašem sajtu i dalje predstavljaju jedan od najjačih signala za rangiranje sajtova.
Pretraživači na osnovu linkova mogu da odrede popularnost nekog sajta, analizirajući popularnost sajtova koji linkuju ka njemu. I ne samo to, već oni na osnovu linkova određuju i poverenje i autoritet sajta, ali i eventualni spam ukoliko imate loše linkove ka svom sajtu.
A onda zapravo dolazimo do ključne stvari:
Nema svaki link jednaku vrednost.
Jedan link sa kvalitetnog, relevantnog i popularnog sajta može vredeti više nego hiljadu linkova sa sumnjivih sajtova niskog kvaliteta.
Zato je potreban poseban oprez kada gradite svoj link profil. Pretraživači ga detaljno analiziraju i neophodno je da on bude što prirodniji, da izgleda kao da ljudi sami ostavljaju linkove ka vašem sajtu, a ne da to radite vi. Zato, budite izuzetno oprezni.
Omogućite da vaši klijenti linkuju ka vama
Ukoliko imate stalne i lojalne klijente, možete im pokloniti određene grafičke elemente, ikonice i dodatke za sajt koji će biti linkovani ka vašem sajtu. Kao što biste nekom poklonili majicu sa logotipom vašeg brenda.
Pokrenite blog koji će biti prepun korisnih informacija za vaše klijente
Ova strategija za izgradnju linkova je izuzetno popularna i preporučuje se i od strane Google-a. Pored toga što ćete svoj sajt konstantno ažurirati svežim sadržajem, drugi sajtovi će linkovati ka vama, ukoliko imate kvalitetan sadržaj.
Budite ljubazni
Ukoliko imate kvalitetan sadržaj, možete zamoliti blogere i vlasnike sajtova iz vama slične tematike, da pogledaju vaš članak i ukoliko im se dopada da postave link ka vama, kao korisnom izvoru informacija.
Neki se i dalje bave isključivo samostalnom izgradnjom linkova (komentari na blogovima, potpisi na forumima i profilima…) što je danas prevaziđeno. Google danas ovakve linkove uopšte ne vrednuje i praktično ih ignoriše. U najboljem slučaju, oni mogu imati minimalnu vrednost, ukoliko je konkurencija baš mala i ostali sajtovi nemaju nijedan link ka svom sajtu.
Naša preporuka je da ne koristite ove tehnike izgradnje linkova, a na vama je da se odlučite za najefikasniju strategiju, koja vam donosi najbolje rezultate.
Stigli ste do samog kraja ovog uputstva. Nadamo se da će vam barem malo pomoći i da ste saznali nešto novo i korisno.
SEO optimizacija sajta jeste složen proces, i zato smo i napravili ovo detaljno uputstvo kako bi vam pomogli da shvatite kako sve to zapravo fukcioniše. Kada to shvatite, i kada imate dobru osnovu, biće vam mnogo lakše da odlučite šta treba raditi, a šta ne.
Ukoliko imate bilo kakvo pitanje ili komentar, možete ga ostaviti na dnu stranice. Potrudićemo se da odgovorimo u što kraćem mogućem roku.