Sajt je jedan od najvažnijih segmenata uspešnog biznisa.
A svaki uspešan biznis obraća pažnju na glavne pokazatelje uspešnosti sajta.
Analiza detalja, od onih najvažnijih kao što su broj i izvor poseta, do brzine učitavanja sajta, može vam doneti veliku prednost u odnosu na konkurenciju.
Pokazaću vam najbitnije pokazatelje uspešnosti sajta koje bi trebalo da pratite, kao i kako da unapredite svaki od njih.
Ovi podaci su zapravo najvažniji. Reći će vam šta funkcioniše, šta ne, kao i gde biste mogli da popravite stvari.
Ukoliko ne obraćate pažnju na ove podatke, radićete samo na osnovu pretpostavki, i nećete znati koliko sajt doprinosi vašem poslovanju, kao i koliko prilika propuštate.
Ukoliko se već plašite različitih brojeva, grafikona, tabela... zaista nema potrebe.
Neće biti suviše komplikovano, i neće vam oduzeti suviše vremena. Sve analize koje ćemo danas proći se mogu završiti u nekoliko minuta i sve iz jednog besplatnog alata koji se zove Google Analytics.
Postoji toliko mnogo podataka koje možete analizirati kada je u pitanju uspešnost sajta, da se slobodno može reći da je izbor neograničen. Ipak, ako nešto može da se analizira i meri, ne znači da je važno i da treba.
U ovom članku ću analizirati 6 najbitnijih podataka koji su zaista važni za vaš biznis. I za svaki od njih ću vam pokazati:
Da počnemo
Posete su najvažnije za svaki sajt. Ovaj podatak će vam pokazati koliko ljudi posećuje vaš sajt.
Ovo je apsolutno najvažniji podatak koji treba da analizirate, jer bez poseta, nema šta da se analizira.
Posete će vam reći koliko ljudi posećuje sajt u određenom vremenskom intervalu, kao i da li broj poseta vremenom raste, stagnira, ili možda opada.
Postoji jako mnogo načina da povećate broj poseta na svom sajtu.
Ukoliko tek počinjete, verovatno ćete se odlučiti za nešto što odmah daje rezultate, kao što su društvene mreže, PR članci, sponzorisane objave ili oglašavanje na društvenim mrežama ili Google pretrazi. Za neko dugoročno razmišljanje, tu je svakako email marketing i SEO - optimizacija sajta za pretraživače.
Kada ste utvrdili broj posetilaca vašeg sajta, vreme je da utvrdite i odakle te posete dolaze. Ovo će vam reći kako ljudi doalaze do vašeg sajta, i pomoći će vam da utvrdite:
Svi podaci su vam dostupni u Google Analytics alatu i grupisani su u 5 osnovnih kategorija:
Ok, na neke izvore saobraćaj ne možete direktno uticati. Ali na one najvažnije itekako možete.
Ukoliko su posete sa Google pretrage niske (Organic Search) to je znak da treba da poradite na SEO optimizaciji sajta. Kada se vaš sajt bude pojavljivao u vrhu pretrage za ključne reči koje ljudi pretražuju, a vama su bitne, ovaj segment će se znatno popraviti, a to vam može doneti mnogo novih kupaca.
Ukoliko je Social saobraćaj nizak, treba da poradite na većem angažovanju na društvenim mrežama. Da češće pravite objave (ukoliko bilo šta objavljujete). I ono što je još bitnije, da te objave budu zanimljive i korisne vašim potencijalnim kupcima. Nemojte samo pisati o vašim proizvodima i uslugama i kako su oni najbolji na svetu. To niko ne želi da sluša.
Paid Search pokazuje koliko imate poseta od plaćenih CPC kampanja (npr. Google Ads). Ako nemate aktivnu Google Ads kampanju, budite sigurni da je vreme da je aktivirate. Ovo je najefikasniji vid oglasavanja, jer se vaš sajt pojavljuje u vrhu Google pretrage za ključne reči koje vi odredite, a koje u pretragu kucaju ljudi koje traže vaše proizvode ili usluge. Efikasnije, teško da može.
Sve što se brže učitava vaš sajt, tim bolje. Iz dva glavna razloga:
Za osnovne potrebe, Google je omogućio PageSpeed Insights. Alat pomoću koga možete sami da proverite brzinu učitavanja sajta. Posetite adresu https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ unesite adresu svog sajta, a zatim kliknite na Analiziraj. Za nekoliko sekundi ćete dobit rezultat.
Google će vam dodeliti skor koji je zapravo ukupan skor merenja nekoliko različitih parametara. Taj skor može biti 0-100. Ne treba previše da se opterećujete ovim merenjem i da težite da dobijete savršenih 100. Većina, kada pronađe ovaj alat, krene sa optimizacijom brzine učitavanja do iznemoglosti, što je sasvim pogrešno.
Neka srednja vrednost je sasvim u redu.
Ovo bi više trebalo da bude alarm ukoliko nešto nije u redu. Ukoliko ste u "crvenom" onda bi trebalo ozbiljno da poradite na optimizaciji brzine učitavanja sajta.
Ovaj alat za analizu je zapravo jako složen i potrebno je da znate šta je JAKO a šta MANJE bitno, kao i da postoje neke stvari na koje ne možete da utičete (učitavanje eksternih fajlova za praćenje i analizu - Facebook Pixel, Google Analytics, Hotjar...).
Bez ulaska u neke suviše tehničke detalje, sigurno postoji jedan dobar način za popravljanje brzine učitavanja kod većine sajtova, a to je optimizacija veličine fotografija.
Optimizacija fotografija je jedan od najboljih načina za popravljanje brzine učitavanja. Jedan nasumični test koji pokazuje tako nešto
Samo jedna velika fotografija je dovoljna da vam itekako obori ocenu na testu, ali ono što je mnogo važnije, da se dugo učitava i da posetilac ode sa sajta. Ukoliko na toj stranici imate nekoliko ovakvih fotografija, učitavanje sajta može da potraje i preko 10 sekundi.
Optimizacijom ovakvih fotografija ćete značajno popraviti ocenu svog sajta.
Jedan od alata koji možete koristiti za smanjivanje veličine fotografija je TinyPNG.
Za samo nekoliko sekundi će vam smanjiti fotografiju i do 80% i ne zahteva poznavanje Phostoshop-a i sličnih alata.
Pretraživači su jedan od najboljih načina da uvećate broj poseta na svom sajtu. Desetine hiljada poseta za mesec dana su lako dostižne, a mogu imati veliki uticaj na vaš biznis.
Fenomenalna stvar sa pretraživačima i optimizacijom sajta za pretraživače je što se postiže kumulativni efekat i posete se nakon dužeg vremena drastično uvećavaju. Ukoliko pravilno radite SEO za određene ključne reči, automatski ćete pobolšati pozicije i srodnih kljunih reči, a to onda dovodi do još boljih rezultata.
Kao što možete videti, ovde su najbitnija dva parametra:
Ova dva podatka često idu "ruku pod ruku" odnosno sa povećanjem broja prikaza raste i broj klikova. Ukoliko to nije slučaj i npr. dođe do povećanja broja prikaza, a ne raste broj klikova odna je to znak da vaše stranice (naslovi vaših stranica) ne privlače dovoljno pažnju i da bi trebalo da poradite na tome.
Najbolji alat za ovo je Google Search Console. Ukoliko nemate podešen i povezan ovaj alat sa sajtom, pogledajte ovo uputstvo na njihovom zvaničnom sajtu kako to da uradite.
Ako već imate pristup Search Console alatu, evo kako možete meriti prikaze i klikove:
Za uvećanje broja prikaza neophodno je da kreirate kvalitetan sadržaj koji će biti optimizovan za ključne reči koje imaju dovoljan broj pretraga na mesečnom nivou. To je najbolja stvar koju možete da uradite za uvećanje broja prikaza.
Za uvećanje broja klikova, male promene mogu napraviti veliki učinak. Uglavnom se to odnosi na promenu naslova stranice koji se prikazuje u pretrazi.
Kada pokušavate da uvećate broj klikova budite svesni da se vaša stranica bori sa svakom drugom stranicom na pretraživaču. Naslov vaše stranice je šansa da privučete pažnju i zaradite taj toliko vredan klik.
Koja je to najvrednija akcija koju želite da neko uradi kada poseti vaš sajt?
Možda da se prijavi na email listu, da obavi kupovinu proizvoda, preuzme besplatan priručnik. Šta god da je u pitanju, sve to može da meri Google Analytics.
Google Analytics može da meri vaše ciljeve na 4 različita načina:
Podešavanjem i merenjem ciljeva u Google Analytics-u dobijate brz uvid u efikasnost vašeg sajta i ciljeva koje ostvarujete.
Jednom kada postavite ciljeve (ovd možete videti i kako), možete pratiti njihov učinak. A evo i kako:
Efikasnost određenog cilja zavisi od toga šta želite da merite. Tako na primer optimizovanje za duže zadržavanje na stranici će imati potpuno drugačiju strategiju u odnosu na optimizovanje za veći broj prijava na email listu.
Ukoliko je npr. cilj da posetilac ostavi e-mail adresu i prijavi se na vašu e-mail listu onda možete uraditi sledeće:
Kod većine sajtova se može primetitt da najveći deo poseta dolazi sa nekoliko najposećenijih stranica. U većini slučajeva, 10 najposećenijih stranica može donositi od 30% pa i do 50% ukupnih poseta.
Zato je izuzetno važno da znate koje su to stranice, i da radite na tome da one budu što efikasnije.
Naravno, ponovo ćemo koristiti Google Analytics. A evo kako da pronađete najposećenije stranice:
Najposećenije stranice su izuzetno važne. One vam donose najviše poseta, a često i najveći broj konverzija / prodaja o kojima smo već pričali. Zato, posvetite posebnu pažnju svakoj od ovih stranica.
Često, za unapređenje ovih stranica mogu pomoći i detalji kao što su:
Pored Google Analytics alata, možete koristiti Search Console-u kako biste proverili najposećenije stranice, odnosno koliko su dobri njihovi naslovi i koliko klikova privlače kada se pojave na pretrazi. Ukoliko je mali procenat klikova, vreme je da poradite na naslovima tih stranica, kako bi privukli veću pažnju posetilaca.
Sada ih imate. 6 podataka koji su najvažniji za uspeh vašeg sajta. Ukoliko popravite samo neke od njih, velike su šanse da će vaš sajt, ali i biznis biti veoma uspešan.
Pišite u komentarima šta vi merite, kao i sve što vas zanima u vezi ovoga.